Tramwaj "Linke-Hofman" :
Prace nad budow± ekonomicznego, wygodnego i nowoczesnego wagonu silnikowego podj±ł zespół kierowany przez inż. Luedde we wrocławskiej firmie Linke-Hofmann (dzisiejszy "Pafawag" - dop. RW : obecnie "Bombardier"). Zaowocowały one w 1925r. modelem wagonu silnikowego typu "Standard". [...] Znajdowało się w nim 21 miejc siedz±cych i 26 stoj±cych. [...] Wagon ten wykonany z płyt stalowych był pocz±tkowo o wiele gło¶niejszy od dotychczasowych konstrukcji stalowo-drewnianych, lecz dzięki zastosowaniu specjalnie zaprojektowanego, potrójnie resorowanego podwozia, został znacznie wyciszony. W latach 1925-1929 wyprodukowano we wrocławskich zakładach Linke-Hofmann serię 232 prawie jednolitych wozów tego typu. Wrocław stał się pierwszym miastem niemieckim, w którym pojawiły się tramwaje stalowe i tutaj też mie¶ciły się zakłady je produkuj±ce. Przez parę dziesięcioleci wozy te były podstaw± wrocławskiego taboru tramwajowego.
"
Przemysław Wiater, "Nowator" - lata 90.
Czę¶ć z tych tramwajów została po wojnie przekazana do Warszawy (w Warszawie znajduje się odbudowany ok. 2000 roku egzemplarz). Wagon tego typu występuje w filmie wg sztuki Karola Wojtyły, "W sklepie jubilera", którego akcja rozgrywa się w Krakowie : jest to egzemplarz przekazany do muzeum komunikacji miejskiej w Krakowie, który udaje tramwaj krakowski ze względu na niebieski kolor.
Warto dodać, że niebieski kolor tramwaji wrocławskich został przyjęty po wojnie, ze względu na najniższ± cenę farby. Po zarz±dzeniu, że tramwaje w Polsce maj± być czerwone, były one tego koloru, aż do momentu wprowadzenia tramwaji przegubowych typu 102N.
RW
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL