Rafał
Wodzicki
ekspert
eksploatacji, inż.eksploatacji, inż. mechanik, eksploatyk, publicysta,
warsawianista
W czasie swojej pracy zawodowej zajmowałem się różnymi aspektami
eksploatacji kolei. Doprowadziło to do zrozumienia systemowych zależności
występujących w czasie procesu eksploatacji urządzeń oraz ważnych aspektów
zarządzania eksploatacją i podnoszenia jakości eksploatacyjnej systemów. Także
podstawowych błędów popełnianych przez ludzi zajmujących się eksploatacją.
Wielu kierownikom eksploatacji wydaje się procesem prostego nadzorowania
pracowników w celu zapewnienia, bliżej nieokreślonego, wysokiego poziomu
pracy, a także powielaniem przepisów i procedur.
Szczególne moje
osiągnięcia to:
studium
wykonalności w zakresie transportu kolejowego dla powiatu,
duża
rola w doprowadzeniu do uruchomienia kolei aglomeracyjnej (skm) w Warszawie;
opracowanie zasad kolei aglomeracyjnych po długim okresie nieistnienia,
introdukcja
jako pierwszy w Polsce (być może w Europie) i od razu prawidłowo
europejskiego systemu oznaczeń taboru trakcyjnego w pociągach zespołowych
typu 14WE,
udział
w opracowaniu Polskiego Konsensu Eksploatacyjnego i standardów
eksploatacyjnych,
utworzenie
i utrzymanie przez kilka lat witryny internetowej Polskiego
Naukowo-Technicznego Towarzystwa Eksploatacyjnego jako jego rzecznik,
doprowadzenie
do wdrożenia produkcji szyb klejonych do pojazdów trakcyjnych oraz
przeprowadzenie ich prób uderzeniowych na Centralnej Magistrali Kolejowej
(wraz z szybami dla śmigłowca W3 Sokół) i później za pomocą działa
penumatycznego Instytutu Lotnictwa,
doprowadzenie
do porządku zdegradowanego zaplecza obsługowego lokomotyw w zajezdni na
Olszynce Grohowskiej (pomosty, urządzenia, pojemniki itp.),
opracowanie
społecznego inspektora pracy na temat lokomotyw elektrycznych dwukabinowych,
liczne
artykuły z zakresu różnych dziedzin eksploatacji,
opracowania
językowe (słownictwo eksploatacyjne),
blog
naukowy eksploatyka.pl,
blog
warszawsko – dzielnicowo - eksploatacyjny grochowniepragapd.blox.pl
Pionierskie historyczne opracowania związane z eksploatacją i Warszawą:
wybitne
autobusy z nadwoziami samonośnymi Chausson i San,
struktura
eksploatacyjna oraz nazwy dzielnic prawobrzeżnych Warszawy - Grochów i
Praga,
historia
herbu dzielnicy Kamionek w Warszawie wyprowadzona z Burgundii we Francji,
historia
autobusów przegubowych w Europie i Polsce.
Zajmuję się propagowaniem
profesjonalnej eksploatacji (inżynierii eksploatacji, terotechniką), nauki o
eksploatacji (eksploatyką) oraz historią systemów eksploatacyjnych. Wiele
moich tekstów jest skopiowanych w internecie bez porozumienia ze mną!
Powtórzę za dr. Józefem Koniecznym
(jego niewydana książka Eksploatyka; eksploatacyjna wizja świata): eksploatacja
jest najczęściej podejmowanym działaniem człowieka. Sam dodam, że jest
to powszechne zjawisko techniczno-ekonomiczne, dlatego od jakości powszechnej
wiedzy na ten temat zależy jakość życia. Powinna być ona tworzona i
kierowana na poziomie świadomym, a nie tylko intuicyjnym. Psucie dobrych rozwiązań
jest dokonywane przez osoby zatrudniane niewłaściwie.
Rafał Jan Wodzicki - Warszawa, 22.8.2012